Friday, June 22, 2012


Vyoperuj si niekoho vo výklade, sáčok vo vetre a klietky s vodou 22.6.2012

Začalo pršať.
Stál som s očami nalepenými na špinavých sklách okna, keď ma tu zrazu osvietilo, že prechádzka v "daždi" v tomto teple je istým typom luxury item-u, ktorý si človek nemôže nedopriať a tak som si obul svoje pásikaté/-kované (?) flip-flopy, obliekol tyrkysové krátke gate a prvé tričko, čo som chytil v skrini a vyrazil som do "lejaku".
...zveličujem, išiel som si len kúpiť papiere. :)
Prestalo pršať.
Nadával som ako pohan a rýchlo som sa pred slnkom skryl do prvej budovy, ktorá stála napravo odomňa ako som stál. Bola to budova Galérie Francúzskeho inštitútu a ja som si povedal - "fajne, aspoň pozriem, čo majú," a vstúpil som dnu.
...ok, toto som si všetko vymyslel, proste som si išiel kúpiť tie papiere a cestou som išiel na nejaké výstavy...
"Trimming reality" sa volá to, čo tam je. Najprv som zalámal rukami ale keď som sa prizrel bližšie a prečítal zopár textov, hneď mi bolo lepšie. Výstava mala údajne vernisáž len 2 dni dozadu, takže je to brand-new-stuff-in-da-town - jedná sa o
"Medzinárodná výstava súčasného videa. Vystavujúci umelci : Pauline Bastard (FR), Eszter Szabó (HU), XYZ / Matej Gavula, Milan Tittel (SK).
Kurátor : Eike Berg (DE). "
Výstavu neodporúčam obyčajným smrteľníkom, lebo tí sa tam unudia na smrť, poprípade zaspia alebo budú chcieť poliať kvety... ale ak čo to viete o videoarte, mali by ste tam ísť a zhodnotiť sami.

Asi najviac ma zaujala vec Pauline Bastard (FR), ktorá sa volá "Jungle Studio". Neviem však či v dobrom alebo zlom... ide vlastne o nejakú hŕbu kvetináčov so živými rastlinami, na ktoré mieri niekoľko kamier... je tam aj obrazovka, na ktorej sa mení "pohľad do prírody"... v podstate je to max banálna vec, ale z nejakého dôvodu ma take paparizzovanie rastlín zaujalo. Vzniká tam istý druh napätia, pri ktorom akoby čakáte, či sa niečo stane, alebo ani nie... pokiaľ som tam bol, tak ani nie. :) Trochu fail je to, že záber, ktorý ide v telke je FAKE - keď sa pozriete do kamier, vidíte veľké nič - nefungujú a neprenášajú reálny obraz... len tam tak... .

XYZ - Street operation vám ukáže ako sa ľudia vedia diviť, keď vidia vo výklade čosi operovať "doktori".

Zaujímavou vecou bola vec, ktorej som si nesfotil názov, tak vám nepoviem, kto to robil... i keď ide o vec, ktorú normálny smrteľník ihneď  vypojí zo siete, rozoberie, niečo ukradne a niečo vyhodí do koša, mňa zaujala svojou maximálnou nezmyselnosťou (v dobrom zmysle slova). Mini ventilátorik fúka do sáčku, to berie kamera a premieta sa to hneď za ňu. Vrčí to, svieti to, žerie to energiu. Pozeráte sa na proces, ktorý je čistým nič ale pritom vás zaujme zhmotnením toho ničoho. Čo vidíte reálne je zároveň aj premietané - 2x tá istá realita pred vami na posúdenie, ktorá z nich je reálna viac a ktorá menej. Arty-hračka.

...ešte tam sú nejaké veci ale tie som veľmi nepochopil... snáď vy pochopíte.

U Cypriána Majerníka je výstava Anny a Márie Barruszovej a jedna miestnosť s 3ma vecami od Jaroslava Kyša. Mimo môjho vesmíru... zaujímavé ako môže niekto nájsť súvislosť medzi kovovými pilinami a "efemérnymi zvyškami politických sôch"... až takú fantáziu ja teda nemám...

Je to strašne milé, že každého umelca vie galéria pasovať titulom "výrazný vizuálny umelec svojej doby"... :) ale veď nech si každý robí, čo si myslí...

Pálfyho palác ma ale prekvapil... aj keď som tam našiel iba jednu miestnosť, kde niečo "bolo"... Peter Machajdík ponúka "zvukovo-obrazové prostredie" s názvom Waters and Cages. Ide o dielo, ktoré asi určite bez čítania nepochopíte... teda, ja som nepochopil... no keď sa odhodláte čítať... doklapne vám a aj keď uznáte, že Peter Machajdík žiadne svetové ekologické problémy svojou prácou nevyrieši, snáď vás aspoň prinúti zamyslieť ako ste na tom s ekológoiu vy, či vám na nej aj záleží alebo vám je to dosť jedno. Chcel by som však vedieť, či sú tie tekutiny naozaj z Jang C'-ťiang, Mekong, Ganga, Indus, Dunaj, La Plata, Rio Grande a Níl... ak hej, thumbs up. Instalácia je doplnená vecou od Johna Cage-a a asi naviac rezonujúci z celej výstavy je paradoxne malý kúsok papiera s textom "GET OUT OF WHATEVER CAGE TO HAPPEN TO BE IN". Je zvláštne akú veľkú silu dokáže nabielená celulóza a nejaký pigment v sebe mať...

... a potom som bol ešte v Soge, kde som mal veľmi vtipný zážitok... ak chcete vedieť za akých okolností sa vám môže stať, že vám Soga-staff z ruky vytrhne katalóg s vecami od Warhola, prečítajte si zajtrajší príspevok. :D

adioz arty-people
MAROSBARAN



























No comments:

Post a Comment